Medlemsportrett: Hekkan Burger

Det som begynte som en lokal gründervirksomhet i en garasje, har blitt til rogalandsregionens burgerfavoritt.

Hekkan Burger

Foto: Hekkan Burger

Med sin opprinnelse i Sandnes og en voksende tilstedeværelse i byer som Stavanger og Bergen, startet Hekkan Burger beskjedent i en enkel garasje, drevet av én persons lidenskap for å skape «hekkan, så bra burgere!»

Kvalitet fra beite til bord

Grunnlegger Ole Dysjaland startet nemlig det hele i sitt eget hjem, hvor han eksperimenterte med å kverne kjøtt og grille burgere – alt for å perfeksjonere, prøve og teste ulike varianter og oppskrifter. Lidenskap og kvalitet har altså alltid vært det viktigste bak Hekkan Burger. Og dette var noe som imponerte den nytiltrådte daglige lederen, Maichen Haugland, da hun ble en del av burgerkjeden.

– En burger handler i bunn og grunn om kjøtt og brød. Hvis disse ikke er av topp kvalitet, hjelper det ikke hvor god sausen er, for eksempel. Sluttproduktet vil aldri bli virkelig bra uten et solid fundament, understreker hun. I dag er hun overbevist om at dette er det som utgjør forskjellen når man skal lykkes i en konkurransepreget bransje.

Vi bruker det aller beste kjøttet fra Jæren – kvaliteten vi får er av høyeste standard. Vi vet også at dyrene har blitt behandlet med omsorg og har hatt det godt
— Maichen Haugland

Ikke noe jåleri

Kjøttet som brukes i burgerne er nøye utvalgt, med fokus på spesifikke stykningsdeler som hals og skanke. Dette gir Hekkans burgere deres særegne smak og tekstur. Kjøttet kvernes, formes og presses for hånd på stedet i hver restaurant. Brødene bakes ferskt syv dager i uken fra et lokalt bakeri. For å sikre at standarden opprettholdes uansett hvor de utvider, har Hekkan fokusert på å strukturere og systematisere driften:

– Selv om vi er uformelle, er det viktig at systemene våre fungerer like godt uansett hvor du møter oss. Det du får i Bergen, skal du også få i Stavanger. Vi skal alltid levere på produkt og gode gjesteopplevelser, påpeker Maichen.

Foto: Hekkan Burger

Lokal mat – global inspirasjon

Hekkans meny kan beskrives som et resultat av globale impulser kombinert med lokal forankring. Det som begynte som en lokal gründervirksomhet i en garasje, har blitt til rogalandsregionens burgerfavoritt. Ole Dysjaland reiste selv til anerkjente burgerrestauranter i utlandet, blant annet i Sverige og USA, for å finne nye ideer og teknikker. Samtidig samarbeider han jevnlig med leverandører og fagfolk for å utvikle nye konsepter og smaker. Da må man ha gode råvarer, og det er her samarbeidet med Systemkjøp virkelig kommer til sin rett:

– Vi har hatt et svært positivt samarbeid med Systemkjøp, spesielt når det gjelder tilgang til pålitelige leverandører og råvarer av høy kvalitet. Dette er helt avgjørende for å opprettholde den standarden vi er kjent for, forteller Maichen.

– Systemkjøp har også vært en stor støtte når det kommer til logistikk, noe som er essensielt for vår drift, spesielt når vi ekspanderer til nye lokasjoner. At vi kjenner hverandre, gir oss trygghet. Vi vet at vi alltid har tilgang til nødvendige ressurser slik at alt fungerer smidig – uansett hvor vi åpner.

Hekkan Burger, en "familiebedrift"

Foto: Hekkan Burger

Nyheter og vekst i sikte

Akkurat nå er det ekstra spennende tider hos Hekkan. I oktober åpner de sitt nye konsept, *Ouch*, i Stavanger. Dette burgerkonseptet ble først introdusert under Gladmatfestivalen i samme by, og fikk strålende tilbakemeldinger. Stavanger Aftenblad bød på toppkarakter – som også tidligere har omtalt burgerbusinessen som «den nye oljå».

– *Ouch* er noe nytt i sortimentet vårt. Smashburgere, som stekes på flatgrill, gir en helt annen tekstur og smak enn de klassiske Hekkan-burgerne, forklarer Maichen.

*Ouch* er dessuten et stilrent take away-konsept med en enkel meny bestående av fire nøye utvalgte burgere. Selv om *Ouch* er rettet mot take away, dyrkes fortsatt restaurantopplevelsen hos Hekkan.

– Når vi bygger nye restauranter, er det alltid med fokus på en in-house opplevelse. Hos Hekkan kan gjestene sette seg ned, nyte måltidet, og til og med få servert alkohol. Men selv om *Ouch* er et mer stilrent take away-konsept, er det absolutt mulig å sette seg ned og spise der.

En «familiebedrift»

Hekkan verdsetter dedikasjon til kvalitet i alle ledd, men skiller seg også ut gjennom sin gode bedriftskultur. Her blir alle medarbeidere sett og verdsatt, og ledelsen er tett involvert i den daglige driften.

– Vi fungerer som en familiebedrift. Våre medarbeidere er stolte av å jobbe hos oss, og de står inne for både produktet og konseptet vi tilbyr. Vi har et stort mangfold blant ansatte, og det finnes gode muligheter for faglig utvikling. Flere har startet som servitører og har nå steget opp til lederstillinger.

Alle vil ha burger!

Haugland erkjenner at vi lever i tøffe økonomiske tider, og at markedet kan være uforutsigbart.

– Det kan man ikke ignorere. Men vi fokuserer på det vi faktisk kan påvirke, og jobber hver dag for å levere det vi ønsker, og det gjestene våre forventer av oss, reflekterer hun. Hun avslutter med å fremheve det som kanskje er Hekkans største styrke, nemlig burgerens universelle appell:

– Alle er alltid fysne på en burger, uansett tid og sted. En burger passer i mange anledninger, og er noe folk kan unne seg. Og så lenge vi har gode leverandører, lojale gjester, og dyktige medarbeidere på laget, er vi veldig optimistiske for framtiden.

Forrige
Forrige

En rød tråd = penger å spare!

Neste
Neste

Nye råd til en sunnere servering!