Mattrender 2022


Det er noen få måneder igjen av året, men vi har tatt et dykk inn i hvilke trender vi ser nå, og hvilke som vil følge oss videre inn i 2023. La deg inspirere til å prøve noe nytt denne høsten!

Mange av kundene dine har garantert vært på reisefot igjen etter en lang pandemi. Hold på sommeren litt lenger ved å utforske eksotiske oppskrifter i høst.

Ingrediens-innovasjon

På grunn av en begrenset råvaretilgang, er produsenter nødt til å tenke nytt og finne nye ingredienser i produktene sine. I Tillegg utvikles stadig nye ingredienser: Superingredienser som skal gjøre maten vi spiser enda sunnere og multifunksjonell.

 

Mat som gjør deg og kloden godt: Det er fortsatt viktig for mange å holde seg sunn, fra innerst til ytterst, og helst uten at det går på bekostning av jorden vi bor på. Fokuset på mat for immunsystemet og tarmhelse fortsetter også. Vi snakker om mat som er godt for helsa - og for kloden.

Nostalgi er en tydelig mattrend som har herjet lenge i sosiale medier. Her er det snakk om mat og smaker som man husker fra egen barndom. Gjerne laget fra bunnen av, og med de beste ingrediensene. Spesielt desserter med et nostalgisk sus har vært populære.

Sosiale medier og TikTok har kanskje vært den største pådriveren for mattrender de siste årene, og det ser ikke ut til å stoppe opp med det første. Her er det bare å følge med og la seg inspirere!

Klimavennlig og plantebasert: Dette er en trend vi ikke kan komme unna; fokuset på å kutte ned på kjøttforbruket. Gjestene stiller stadig høyere krav til plantebaserte alternativer når de skal ut og spise. Ulike kjøtt-erstatninger kommer i stadig nye versjoner og kokker blir utfordret i å lage smakfulle, vegetariske retter som metter.

En enklere hverdag: Hverdagsmiddagen hjemme hos forbrukerne, skal helst være laget fra bunnen av, men matlagingen skal helst gå kjapt. Vi vil antakelig se mer av varmmatservering i butikker, flere typer matkasser og matkurs og matkits fra restauranter.

Bedriftens avtrykk: Det holder ikke lenger å si at man tenker miljø: Man må mene det og det må synes for gjesten. Gjør du noe ekstra: Bruker du aktivt opp restematen, eller er du med i et veldedig program eller merkeordning? Finn gode løsninger for kloden og for lokalmiljøet, og sørg for at kunden ser det!

Mat for alle: Maten skal kunne deles med alle. Om gjesten din bare spiser glutenfritt, er veganer eller har en allergi: Flere skal kunne dele et måltid sammen, og det skal smake godt.

Smårettenes inntog: Charcuterie-boards har allerede gått som en farsott på sosiale medier i et par år: Et fat anrettes med en mengde småretter med ulike smaker og valgmuligheter. Både frokost, lunsj, middag eller dessert kan serveres på denne måten. Gjesten selv kan plukke og utforske smaker, og slipper å være bundet til en tallerkenporsjon. Et «board» er dessuten herlig å dele!

Utelivs-trend, - og gode nyheter for oss: Pandemien er over, og gjestene vil møtes og spise ute igjen.

Gjestene ønsker mat med kulturhistorie: Kunnskap om mattradisjoner skaper en større matopplevelse for gjesten. Vi vil se flere kulturelt autentiske restauranter og flere kulturelle beskrivelser av mat og retter i restaurantmenyene.

Frokosten blir viktigere hjemme. Ifølge undersøkelser i USA, vil flere gjester vil også spise frokost ute på restaurant eller som take-away.

NoLo- trenden: Mindre eller ingen alkohol i drikke. Det sosiale rundt drikke skal fortsatt være der. Derfor ønsker gjestene fortsatt smaker som kan minne om alkoholen. Produsenter har skjønt tegninga, og flere har begynt å tilby friske alternativer. Du kan også få alkoholfri drikke med smak av tequila, gin, rom og bourbon. I tillegg blir det stadig mer populært med ferdig miksede cocktails på flaske, med litt mindre alkohol enn vanlig.

Biodynamiske viner er fortsatt høyaktuelt, og her i landet er vi heldige å ha et godt utvelg.

Drikke med flere funksjoner: Konsumet av energidrikk har vokst veldig i Norge de siste årene. Folk har virkelig begynt på åpne øynene for drikke som også gir deg litt ekstra energi i hverdagen, og energidrikk finnes nå i veldig mange ulike varianter og smaker. Noe for enhver smak!

Umami er trendsmak: Da er det heller ikke rart at det asiatiske kjøkkenet, og spesielt det japanske kjøkkenet er ekstra populært for tiden. Japans mat blir dessuten sett på som sunn og helsebringende.

Sopp har vært i trendbildet lenge allerede, og nå kommer den i stadig nye former, blant annet i drikkevarer.

Kjøtt-etterlikninger: Forbrukerne ønsker å spise mindre kjøtt, og produsentene svarer med enda flere og bedre produkter på markedet. Her er det lurt å følge litt med fremover!

Potetmelk: Melkeliknende drikke laget på potet er nå god vei til å ta av i markedet, den finnes allerede i mange varianter. En av de største fordelene med produktet: Det har et veldig lavt CO2-avtrykk.

Emballasje: Dette er noe gjesten legger merke til! En miljøvennlig emballasje gir et godt førsteinntrykk.

Mat med mindre sukker: Stadig flere velger sukkerfri produkter. Visste du at vi i nordmenn er verdens beste på å drikke sukkerfri brus?


Buzz words for 2022, i følge den amerikanske Baum + Whiteman-rapporten:

Tiger nuts også kalt chufa eller jordmandler på norsk. Såkalte superfrukter: Små knoller med tre ganger mer kalium enn banan, de er rike på magnesium, inneholder mye vitamin E og jern.

Birria har vært populært lenge allerede.  Dette er en meksikansk kjøttrett som ofte serveres lefser.

Churros Spansk dessert-rett som har vært populær lenge. Små stenger av søtbakst som kan dyppes i ulike søte sauser. Det kommer stadig flere toppinger som er verdt å teste ut.

Tater tots Frityrstekte boller av raspet potet. Disse har vært populære lenge, men de brukes på stadig flere måter: I fondue, som topping på pizza eller i salater.

Espresso martini er fortsatt en populær drink

Labneh en gresk ferskost laget av yoghurt blir stadig oftere å se på tapasbordet

Asiatiske grillrestauranter har hatt en boom i større byer, og dette ser ikke ut til å stoppe opp

Frukt-eddik i all slags matlaging

Pot-paier Amerikanske kjøtt- eller kyllingpaier med lokk av deig.

Khachapuris Brød med ost inni. Egentlig en tradisjonell rett fra Georgia.

Chili crunch/crisp/crack Anvendelig kryddermiks med chili

Salsa macha Sen type salsa som kan brukes som smaksforsterker i mange ulike typer retter.

Jackfruit Frukt som ofte blir brukt på veganske restauranter. Fruktkjøttet minner om pulled-pork når den blir tilberedet riktig..

Frokost-sandwicher gjerne med en eksotisk vri

Fusion-ramen Asiatisk suppe med inspirasjon fra flere verdensdeler

Hummus med en annerledes vri

Pasta alla gricia Pastarett som minner litt om carbonara

 

Kilder: newhope.com, spoonagency.no, baumwhiteman.com

Forrige
Forrige

Første og andre plass til Go2Grill i NM Sunn Mat i farta 2022!

Neste
Neste

Medlemsportrett: Brasilia