Åpenhetsloven og hva vi forplikter oss til

Respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er viktig for oss som bedrift å overholde. I Systemkjøp ønsker vi å bidra til å få frem informasjon om hvordan våre samarbeidspartnere håndterer forhold som kan ha en negativ påvirkning på grunnleggende rettigheter.

Å gjøre en god jobb på dette vil selvfølgelig være et konkurransefortrinn for oss, men det vil også gi oss gode verktøy i egen virksomhet og til å påvirke andre aktører til å ta mer ansvarlige valg. Vi forventer at alle leverandørene våre også forholder seg til dette. Systemkjøp ønsker å bidra til en større åpenhet i bransjen.

Som bedrift forplikter vi i Systemkjøp oss til å:

  • Gjennomføre vaktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer

  • Følge opp og årlig redegjøre for våre aktsomhetsvurderinger alene og gjennom våre eiere i Servicegrossistene.

  • Informere og svare på forespørsler om grunnleggende menneskerettigheter og arbeidsforhold, både generelt og knyttet til varer og tjenester vi leverer.

Hva er status for Systemkjøp?

Systemkjøp er datterselskap av Servicegrossistene, og har mange av de samme samarbeidspartnerne og leverandørene. Mesteparten av varene leveres gjennom Servicegrossistenes ulike grossister. Synlighetsinformasjonen vil dermed være forankret gjennom avtalene Servicegrossistene har opprettet med sine kontakter.

 I tillegg til sammenfallende leverandører gjennom Servicegrossistene, har Systemkjøp egne avtaler med et utvalg direkteleverandører. Dette er samarbeidspartnene Systemkjøp jobber tett med, og som innebærer avtaler og informasjonsutveksling som fortløpende holdes ved like.

Servicegrossistene har siden 2015 vært medlem av Etisk handel Norge, og har systematisk jobbet med kartlegging og risikovurdering av leverandører. Servicegrossistene AS har oppnådd Etisk handel Norges basisnivå for aktsomhetsvurderinger for rapporteringsåret 2021. Bedriften innfrir de strenge kravene loven legger opp til, og har tydelige ambisjoner om å bli klassifisert på høyere nivå i tiden fremover.

Servicegrossistenes og Systemkjøp: Et felles fokus på åpenhet

Å følge gjeldende krav i forbindelse med åpenhetsloven er noe både Servicegrossistene og Systemkjøp ser på som en selvfølge. Vi jobber tett sammen hver dag med å sikre kvalitet i arbeidet som gjøres. Se figur under.

  • Forankring av bærekraft i virksomheten handler om å ha relevante policyer og retningslinjer på plass, og effektive styringssystemer for implementering av disse.

    Hos Servicegrossistene og hos Systemkjøp er det etablert en bærekraftstrategi med relevante mål. Vi er tydelige eksternt om vårt ansvar for å jobbe med aktsomhetsvurderinger og bærekraftig innkjøpspraksis. Det er etablert en felles Code of Conduct som skal signeres av alle leverandører via egenerklæring og samarbeidsavtaler, og rutiner for valg, godkjenning, samarbeid og oppfølging av leverandører.

  • Kartlegging handler om å identifisere risiko for negativ påvirkning i leverandørkjeden gjennom å etablere et overordnet risikobilde for så å prioritere vesentlige risikoområder for grundigere kartlegging. Både Servicegrossistene og Systemkjøp forplikter oss til å ha oversikt over alle produsenter, produksjonsland og opprinnelsesland og gjøre risikovurderinger på prioriterte leverandører.

  • Basert på risikovurderingen og prioritering av risiko i trinn to, skal det utarbeides planer med tiltak som iverksettes for å stanse, forebygge og redusere risiko for negativ påvirkning. Når prioritert risiko er etablert, må tiltak iverksettes, og i samarbeid med Servicegrossistene har også Systemkjøp en plan som beskriver hva vi gjør for å stanse, redusere eller forebygge negativ påvirkning for den prioriterte risiko. Dette kan være oppfølging av en leverandør, sertifisering av en råvare eller det å søke samarbeid for å påvirke en komplisert problemstilling.

  • Overvåking av gjennomføring og effekt av tiltak handler om god gjennomføring av aktsomhetsvurderinger, og om vi iverksetter effektive tiltak for å hindre gjentakende avvik. Tiltak skal evalueres for å se om ønsket effekt er oppnådd.

  • Systemkjøp og Servicegrossistene er åpne om de vurderinger som gjøres i våre verdikjeder i dialog med kunder og andre interessenter. Vi skal rapportere åpent om tiltak og utfordringer gjennom Etisk Handel Norges rapporter.

  • Ved avvik skal Servicegrossistene/ Systemkjøp iverksette tiltak for at de som er ansvarlig for bruddet i vår verdikjede retter opp i dette. For avvik vi ikke er ansvarlige for, skal vi påvirke at tiltak skjer der bruddet oppsto.

Informasjonsplikt

Du har rett til å få informasjon når du har behov for det. Send henvendelsen din til firmapost@systemkjop.no. Er du usikker på hva slags informasjon du har krav på, eller om du lurer mer på prosessen, kan du lese et utdrag fra lovverket her.

Ta kontakt med oss her om du har flere spørsmål.