Starte restaurant? Slik gjør du smarte innkjøp

Det kan være utfordrende og overveldende å starte et nytt serveringssted, det er mye å ta tak i. – Men er det én ting du ha på plass: Varebestillingene.

Hvilke råvarer trenger du til rettene på menyen? Foto: Pexels

En av nøklene her ligger i hvordan du planlegger og gjennomfører innkjøpene dine, og ikke minst holder en nær dialog med grossisten eller leverandøren din. Her er noen nyttige tips:

1. Velg én leverandør for alt

Å samle alle innkjøpene dine hos én fullsortimentsgrossist gir mange fordeler. Du kan bestille ferskvarer, tørrvarer, frukt og grønt, alkohol og non-food i én samlet leveranse, noe som gir bedre oversikt, mindre administrasjon og lavere transportkostnader. En fullsortimentsgrossist leverer alt på én bil, noe som både sparer tid og reduserer risikoen for leveransekaos.

 

2. Planlegg innkjøpene dine i god tid

God planlegging er nøkkelen til smarte innkjøp. Bruk faste handlelister for å sikre at du får med alt du trenger, og planlegg leveranser ut fra restaurantens ukerytme. Tørrvarer og non-food kan ofte bestilles i større partier for å få bedre priser, mens ferskvarer og spesialvarer krever litt mer planlegging, for at du skal være sikker på at det er tilgjengelig når du trenger det.

 

3. Sikre ferskest mulig råvarer

Ferskhet er essensielt når du driver restaurant. Ved å kjenne grossistens sortiment og rutiner, kan du gjøre gode valg for å sikre god kvalitet. For eksempel kan spesialvarer og ferskvarer kreve litt lengre leveringstid, mens tørrvarer og basisvarer som regel er på lager. Hos noen grossister kan du også dele opp større forpakninger og bare kjøpe akkurat det du trenger. En god leverandør er en partner som kan hjelpe deg med å finne løsninger som gir deg de beste råvarene til rett tid.

 

4. Utnytt grossistens ekspertise

Grossister kjenner bransjen godt og kan være en verdifull ressurs for deg. De kan gi tips om produkter, rabatter, sesongvarer og lokale spesialiteter. Mange grossister tilbyr også inspirasjon og verktøy som handlelistesystemer som gir både deg og leverandøren forutsigbarhet. Spør grossisten om alt fra rimelige basisvarer til eksklusive ingredienser – og dra nytte av deres nettverk og erfaring.

Traller pakket for storkjøkkener i Oslo-området. (Foto: Servicegrossistene)

Hvordan gjøre storleveranser effektive:

  • Vær klar til å ta imot varene: Når en stor leveranse ankommer, sørg for å ha personalet parat. Kjølevarer må på kjølen og frysevarene må i fryseren umiddelbart for å bevare kvaliteten.

 

  • Sett opp faste handlelister: Mange grossister gir deg muligheten til å lage handlelister som kan brukes på faste tidspunkter. Dette sparer tid og gir deg bedre kontroll over innkjøpene.

 

  • Tenk lokalt: Mange grossister kan skaffe lokale varer som både hever menyen din og støtter lokale produsenter. Sjekk hva grossisten du velger har i utvalget sitt.

 

Vår nærmeste samarbeidspartner, Servicegrossistene, har laget en e-bok med en hendig sjekkliste med hva du bør tenke på. – Så slipper du å glemme noe! - Klikk her:

Forrige
Forrige

Slik skaper du et solid og levedyktig serveringssted

Neste
Neste

Nyhet: Bli god digitalt med vår nye kursportal!