Slik trener du en stab som takler alt!

De siste årene har det vært utfordrende å drive servering. Mange har måttet klare seg med litt færre hender i kortere og lengre perioder. Hvilken kunnskap er det da viktig å ikke miste ?

Kundeservice 

Tren på effektiviteten og på å gi personlig service. Vær postitive og ekte. Lytt til gjestene og skjem dem litt bort, – det lønner seg som regel i lengden.


Produktkunnskap

De ansatte bør være godt kjent med menyen, som ingredienser, tilberedningsmetoder og allergener. 


Hygiene og mattrygghet 

God hygiene er avgjørende for å sikre trygt og av høy kvalitet. Skap engasjement om dette i staben!


Salgteknikker

Ansatte bør lære å identifisere salgsmuligheter og tilby mersalg eller oppgraderinger til gjestene.


Teamarbeid

Å utvikle sterke teamarbeids- og samarbeidsferdigheter er viktig for å sikre effektiv drift og sømløs service. De ansatte må se og ta vare på hverandre.


Markedsføring 

Sørge for at alle er godt kjent med hvordan stedet kan tiltrekke seg flere kunder og øke salget. Sett et mål:  Å bli god i sosiale medier, for eksempel.


Økonomi

Å ha grunnleggende kunnskap om bedriftens økonomi og nøkkeltall kan hjelpe ansatte med å forstå hvordan deres innsats påvirker bedriftens lønnsomhet og bidra til å identifisere muligheter for forbedring.


Teknisk forståelse

Betalingssystemer og reservasjonsplattformer og annen relevant teknologi kan hjelpe ansatte med å utføre jobbene sine mer effektivt og forbedre gjesteopplevelsen.


Problemløsning

(– Ikke nødvendigvis fordi du har kunder som ikke kan oppføre seg…) En slik opplæringen inkluderer å lære oss å tenke utenfor boksen for å finne løsninger når vi møter på utfordringer i jobben.

TIPS:

Ingen kan være best i ALT, men du kan være god på mye! Noter deg de 3 punktene du mener er viktigst for din drift. Sett dem på agendaen og bli skikkelig gode på dette!

Hvordan?

  • Erfarne ansatte lærer opp de mindre erfarne.

  • Faste samlinger i staben: Del erfaringene dere har med hverandre!

  • Skap et godt samarbeidsmiljø og en felles entusiasme rundt viktige saker.

  • Spør leverandører og andre aktører i bransjen om kursing og inspirasjon

  • Hør med din regionalansvarlige om råd!

Forrige
Forrige

Go’2 grills sommerkampanje 2024: Gratis frukt og hefte!

Neste
Neste

Skjem bort gjestene litt ekstra i sommer!