Medlemsportrett: Gois
På Gois restaurant og cocktailbar møtes gjestene av spennende lukter og smaker. Det som begynte med en thailenders oppriktige interesse for mat lagd fra bunnen og et sterkt ønske om å skape en egen arbeidsplass, har nå blitt til en bedrift med 10 årsverk og stadig vekst.
Foto: Gois
– Alt startet jo med min fantastiske thailandske kone, Goi. Hun er opprinnelig utdannet økonom, men har en genuin interesse for god mat – gjerne inspirert av hennes egen mor og bestemor. Her i Harstad ville hun ut i arbeidslivet, og begynte så smått å rulle deilige vårruller for salg. Snart startet hun Gois Thaimat i det som vi her i byen kaller for Grottebadet, forteller Roger Uttakleiv med stolthet i stemmen.
Den lille kafeen ble raskt populær blant badegjester og andre besøkende, og paret delte en drøm om å skape noe enda større. En sen kveld i 2019, over et glass rødvin med gode naboer, dreide samtalen seg raskt inn på mat. Innen kvelden var omme hadde de fire fastslått: «La oss bygge opp en restaurant sammen».
– Derfra tok det ikke lange tiden før vi var i full sving med planlegging. Vi fant passende lokaler, først ganske små, og drømmen om Gois restaurant var plutselig blitt en realitet. Siden den gang har vi utvidet, og driver i tillegg til dette spisestedet også en egen catering, samt et bowlingsted i Harstad.
I restauranten står alt fra supper og vårruller til kjøtt- og sjømat på menyen. Selvsagt servert med ris, nudler og gode, ferske grønnsaker. Dessertmenyen varieres ut ifra sesong. Og alle retter tilpasses med glede for barneporsjon.
– Selv er jeg utdannet adjunkt og har jobbet som lærer mesteparten av voksenlivet. Som daglig leder for restauranten tar jeg meg av alt fra HR og økonomi, til lønn og kontrakter. Det har vært en ordentlig bratt læringskurve, men utrolig gøy, sier Roger engasjert, og legger til:
“ Kjøkkenet og maten holder jeg meg likevel litt unna. Der er det Goi som er sjefen og har full kontroll. Hun er drivhjulet bak hele bedriften, og det har på en måte blitt en kjærlighet mellom to ulike kulturer her inne. Jeg tror mange kan lære mye, og la seg inspirere av alt det hun har fått til. ”
Satser på drømmene: Ekteparet Goi og Roger Uttakleiv.
Uredde
At de på kort tid har klart å oppnå så stor suksess i hjembyen, tror Roger i betydelig grad skyldes det at de er så uredde, har mange ideer og ikke lar sjanser gå fra seg. Alle er skikkelige ja-mennesker, og tar gjerne en utfordring. Det fokuseres ikke på problemer, men på gode løsninger.
“Vi er en multikulturell gjeng og har det gøy på jobb. Ikke minst utvikler vi oss og tilpasser oss hele tiden. Samtidig som vi så klart er opptatte av å la oss inspirere. ”
Det gjenspeiler seg også i den fristende menyen, hvor det i sommer blant annet tilbys en hamburger – noe man i utgangspunktet slettes ikke forbinder med det thailandske kjøkkenet.
– Vi har selvsagt laget vår helt egne vri på den, og sørget for å gjøre den litt spicy og spennende. På kort tid har den blitt veldig, veldig populær blant gjestene våre.
Men, igjen kommer dette med å tilby det kundegruppen ønsker: Om du spør en nordmann om hva sterk mat er, så vil du trolig få et ganske annet svar enn om du stiller en thailender samme spørsmål, sier Roger med et smil.
Gois Tom yung, - akkurat som den skal smake. Foto: Gois
Han trekker frem også cocktailbaren som en stor suksess, og legger ikke skjul på at det tok tid å utvikle denne til et bra konsept. At man kan ha cocktails med 7-8 elementer var nok noe gjestene ikke var så vant med. Nå kommer folk gjerne innom for en drink etter å ha vært på en konsert, og etter at kjøkkenet har stengt for kvelden.
– Klart vi har latt oss inspirere av Thailand også i baren. Litt av ideen har vært at folk skal komme til en plass hvor man kan kose seg, og nesten drømme seg litt bort. Ja, rett og slett gi en liten følelse av ferie og annerledes smaker.
Foto: Gois
Kundereisen
Hele kundereisen, fra A-Å, er så viktig å være bevisst på, fastslår den daglige lederen. Det kan handle om alt fra hvordan en gjest møtes ved en bordbestilling på telefonen – til mottakelse, omgivelsene, smaks- og luktopplevelser.
– Kvalitet er nøkkelordet, og det å ta tilbakemeldinger – ikke minst de negative, på største alvor. Bare slik kan vi utvikle oss. Det ligger knallhardt arbeid bak det å lykkes i denne bransjen. Godt arbeidsmiljø, vekstmuligheter og kompetanseutvikling står sentralt i driften.
– Og selvsagt er vi helt avhengige av et godt forhold til våre eksterne samarbeidspartnere. Blant annet ble vi invitert av vår kontaktperson hos Systemkjøp, Martin Gjerde, til en messe i Oslo, og det å møte mennesker som vi nesten daglig har så nær kontakt med, er svært verdifullt.
Det er fint å kunne knytte en stemme til et ansikt, og Martin er utrolig hjelpsom! På spørsmål om fremtidsplaner, kommer svaret kjapt: – Vi skal fortsette vårt fokus på konseptutvikling, og se muligheter. Og hvem vet: Kanskje vil vi med tiden bli å finne også i andre byer, sier Roger entusiastisk.