Hvorfor jobbe hos akkurat deg?

Hvordan få tak i personale og hvorfor jobbe hos akkurat deg?

Kombinasjonen av samarbeid, tidspress, dedikasjon og lidenskap for mat gir et spesielt samhold på kjøkkenet. Hvordan bør dere som bedrift gjøre for i det hele tatt få oppmerksomhet fra søkere?

Vis at du tilbyr "litt mer"

Det kreves stadig mer av arbeidsgiver å lokke til seg de rette søkerne. Arbeidssøkere ønkser seg mer enn bare god lønn; de verdsetter fleksibilitet, "work-life-balance" og et meningsfylt formål med jobben. Et samfunnsansvar, en felles identitet i teamet og muligheten til å utvikle seg som individ kan være dette "lille ekstra".

Skap en god kultur

Bygg en kultur som gjør jobben morsom og opprettholder lojaliteten til arbeidsgiver. Fleksibilitet er også viktig, og ærlighet om eventuelle utfordringer er nødvendig. Å være med på å forme bedriftens fremtid kan være en attraktiv motivasjon for nye ansatte.

Kan serveringsstedet fornye seg?

Et sterkt omdømme gir fordeler i rekruttering. Synlighet på sosiale medier, en spennende nettside og kreativ

stillingsannonsering kan hjelpe. Tips: Det er lov med en viss kreativitet i stillingstittelen, beskrivelser av jobben som skal gjøres og informasjon om arbeidsplassen. Vis selvtillit og vis frem restaurantens identitet også her!

En plan for individuell utvikling:

Vi frem utviklingsplaner som tar hensyn til individuelle karriereambisjoner. Dette engasjerer nye ansatte og skaper en følelse av tilhørighet. Det er ikke sikkert alle drømmer om å ende opp med et lederansvar, med fortell at du har en plan bak fagutviklingen til den enkelte.

Bli en onborading-ekspert!

Effektiv onboarding gir nye ansatte et positivt førsteinntrykk. Opplæring og utvikling av eksisterende ansatte kan gi like gode resultater. Etabler rutiner for trainee- og lærlingeprogrammer for nyutdannede. Gode opplæringsprosedyrer for erfarne medarbeidere er avgjørende. Teambygging kan styrke båndet mellom ansatte.

Jo mer ansatte føler seg sett og ivaretatt av arbeidsgiveren, jo større er tilliten til arbeidsgiveren. Tips: Ansett et par nye om gangen. Er det flere nyansatte som begynner sammen, er det enklere å bygge opp et godt arbeidsmiljø.

 

Hvordan få tak i de rette folka?

Hvordan få tak i akkurat de ressursene du ønsker deg?

Markedsfør deg på de rette stedene

Finn ut hvilke jobbannonsesider og rekrutteringsplattformer som brukes av restaurantbransjen i ditt område. Sjekk ut både

bransje-nettsteder, lokale jobbportaler og grupper i sosiale medier. Bruk engasjerende tekster og fortell om fordeler, teamkulturen og om karrieremulighetene, for å tiltrekke oppmerksomhet.

Vær solid og synlig på nett

En god nettside og aktive profiler i sosial medier tiltrekker flere enn bare gjester. Tenk også at potensielle søkere er innom! Del bilder og videoer som gir et innblikk i hverdagen på restauranten, fremhev de ansatte og alle suksessene dere skaper sammen.

Slipp de ansatte til i rekrutteringen

Kan de nåværende ansatte foreslå en potensielle kandidat? De som allerede er en del av teamet kan også dele sine opplevelser med jobben sin og overbevise andre om å søke.

Vis engasjement lokalt

Vær der når det skjer noe spennende i nærmiljøet! Matfestivaler eller samfunnsaktiviteter. Vis at serveringsstedet ditt er en del av fellesskapet, og litt nettverk-arbeid skader ikke!

La kandidaten teste ut arbeidsplassen

Ved å åpne for et informasjonsmøte eller en prøveperiode kan kandidaten møte teamet og oppleve arbeidsmiljøet. Både du og søkeren får muligheten til å vurdere om dere er en god match.

 

Hvilke egenskaper bør du se etter?

Enkelte egenskaper er ekstra viktige i jobben som skal gjøres. Finner de gode egenskapene allerede i intervjuprosessen?

Kokken

Lidenskap til matlaging, kreativitet og presisjon. Et driv om å utforske råvarer og smaker og skape matopplevelser. Kreativ, løsningsorientert og ha god stressmestringsevne.

Servitøren

Serviceorientert og er ofte utadvendt. Trives i samhandling med mennesker, har god kommunikasjonsevne og kan håndtere utfordrende situasjoner med et smil.

Kjøkkensjefen

Gode lederegenskaper og gode organisasjonsevner er avgjørende for suksess på kjøkkenet. Evne til å inspirere og veilede teamet. Løsningsorientert, evne tli å se helheten, strukturert. Kunne takle stressede situasjoner. Gode kommunikasjonevner og evne til å lytte.

NB! Vi hjelper deg gjerne! Spør din kontaktperson hos Systemkjøp om hjelp til den vanskelige rekrutteringen

Forrige
Forrige

Ny samarbeidsavtale mellom Fatland og Systemkjøp

Neste
Neste

Nortura PROFF - Klare for jul og julesesong