Medlemsportrett: The Dubliner

Den irske og britiske barkulturen sitter i veggene. Hvem du er og hvor du måtte komme fra, spiller ingen rolle. Ved den brune bardisken vil du føle deg som hjemme, - midt i Norges hovedstad.

Fasaden og skiltet til The Dubliner i Rådhusgata

Siden The Dubliner åpnet dørene i 1996, har stedet vært en bauta i Oslos pubverden. Vi har snakket med daglig leder Pete Nic og kjøkkensjef Neil Swart.

 

Staben betyr alt!

Daglig leder Pete Nic og kjøkkensjef Neil Swart bak bardisken.

«Her fungerer det ikke helt som på andre serveringssteder», påstår kjøkkensjef Neil. «På The Dubliner betyr crewet alt. De ansatte her må forstå ekte pubkultur.» «Jeg ser etter den rette personligheten når jeg ansetter nye folk», skyter daglig leder Pete inn. «Vi ønsker at puben skal være en skal være en forlengelse av gjestenes egen stue.» Her kan gjestene alltid komme til bardisken og slå av en prat med bartenderen. De som jobber her må selv kunne ta initiativet til å sette i gang samtaler, og de må trives med gjestene. «Det er det pubkulturen handler om!» sier Pete. «Flere av de ansatte har lenge vært faste kunder hos oss, og har gradvis jobbet seg inn i det vi kaller «vår familie». Dette er en bedrift med mye personlig engasjement, vi er et eget, lite samfunn. Kanskje det er derfor vi har en stab med lite turnover», smiler den daglige lederen.

 

Autentisk pubopplevelse

På The Dubliner kan du komme som du er, her finnes ingen dresskode. Pete sier spøkefullt: «Jeg diskuterer dette med sikkerhetsvaktene våre: De går i hvite skjorter, og jeg ber dem skifte, for de er de mest velkledde menneskene i puben!» ler han. «Det er viktig at folk skal føle seg komfortable. Kanskje du spretter en øl eller tar et glass vin når du kommer hjem fra jobb. – Sånn ønsker vi at du som gjest skal tenke: Kom til puben og ta den ølen med oss!» – Og likheten med en ekte, britisk eller irsk pub, er så nært som du kan få det. Maten på The Dubliner er upretensiøs, laget for å smake godt, og atmosfæren er avslappet. Det største komplementet staben her kan få, er at gjesten føler at de er i sitt eget hjem. «Men det kan også bli skikkelig «hæla-i-taket-stemning» her når bandet på scenen drar i gang lørdagskvelden», sier Neil. «Hos oss går det mest i ølservering, eller i to-ingrediens-drinker. Den eneste cocktail-liknende drinken du finner her er vår Irish coffee. Men vi legger mye ære og stolthet i å gi denne drinken det den fortjener!» sier kjøkkensjefen. «Vi bruker selvfølgelig ekte kremfløte. Da vi nylig byttet kaffeleverandør, var det viktigst å finne en kaffe med de kvalitetene som fungerer i Irish’en vår!»

Et sted for alle

The Dubliner skal være en forlengelse
av gjestens egen stue. Det som skjer
på the Dubliner, blir hos The Dubliner!

Serveringsstedet tilbyr litt forskjellige opplevelser i lokalene. Folk kommer ofte i grupper med ulike krav og behov. I den nyere whiskeybaren er det en mer raffinert stil. Her kan gjestene utforske cocktails og over 500 ulike whiskey-varianter. Bartenderne her er drevne og erfarne. Her får du byens beste whiskey sour! I den mer tradisjonelle puben, får gjestene nyte live musikk. Det finnes også roligere barområder for forretningsgrupper, stevnemøter og vennegjenger.

«Vi har også en sportsbar med shuffleboard og store TV-skjermer», sier Pete. «Der kan voksne menn gråte og få lov til å ta helt av for favorittlaget sitt.» The Dubliner har også en gangske unik bakgård. Den indre bakgården er et stort røykeområde, og den har vært viktig for stamgjestene her. «En del av pubopplevelsen er bevegelsen du gjør i lokalet i løpet av kvelden», sier Pete. Du starter kanskje med en øl, eller tar en drink i cocktailbaren, du spiser en god middag. I 5-tiden settes det kanskje på en fotballkamp som du vil få med deg. Klokken 8 står et band på scenen, og stedet endrer karakter. Så befinner du deg på dansegulvet, møter kanskje ei jente der, og så ender du opp i baren. Stedet endrer seg fra å være restaurant og pub, til utested og konsertarena på kvelden, - og litt «nattklubb»? Pete peker på gulvet foran scenen: «Utpå kvelden kaller vi bare dette området for «the moshpit»», sier han og ler.

 

Gjestene som drivkraft

De fleste bandene som spiller her hentes inn fra Irland. I etasjen over baren er det en egen leilighet der bandene bor i perioden de spiller her. Mange av musikerne kommer igjen år etter år, og blir en del av pubfamilien. Mange av stamgjestene har også knyttet direkte kontakt med bandmedlemmene. «Det flotte med denne baren, er at ting ofte skjer rundt oss», sier den daglige lederen. «Gjestene har satt i gang scrabbleklubber og strikkeklubber hos oss på eget initiativ. Vi har også en god tone med gjestene våre i sosiale medier», sier Pete. «Gjestene er våre nære venner! Facebooksiden vår fungerer som en slags «community group». Da vi holdt stengt under pandemien, bidro vi med hyggelige hilsener og vi streamet live-konserter, for å gi vennene våre det lille ekstra.»

 

De beste, norske råvarene

«Vi foretrekker jo å ha irske, britiske eller skotske drikkeprodukter, gjerne på fat», sier Neil, «men det finnes også mye godt, norsk øl på markedet.» Med 80 % norske gjester, og når 90 % av inntjeningen går på ølsalget, er serveringsstedet nødt til å tilby øl som nordmenn liker. Crewet har smakt seg gjennom en rekke norske pilsnere. Valget falt på en øl som står godt til pubrettene på menyen. «Maten vi serverer er basic, men kvalitet er viktig», understreker Neil. «Trikset er å ha enkel mat som er laget bra, der ingrediensene spiller hovedrollen.» Kjøkkensjefen understreker at det faktisk er ganske utfordrende å få den samme retten til å holde den samme kvaliteten i årevis, med stadige endringer i stab og i produkter. Da gjelder det å holde kontinuiteten og kvaliteten opp og holde leverandørlinjen gående så langt det er mulig.

Leverandør til å stole på

«Det fine med Oslo er at det er så lite, vi kjenner de fleste sjåførene og kontaktpersonene hos grossisten», sier kjøkkensjefen. «Det er klart det blir utfordringer når leverandøren har gått tom for varer, eller det oppstår misforståelser, men vi har en veldig god kommunikasjon. Grossisten vi bruker har også en veldig god bestillingsløsning som er enkel å bruke. Det aller viktigste for oss er likevel den personlige kontakten vi får med dem som kommer hit med varene. For oss betyr det mye at det er de samme sjåførene som kommer hver gang, og at de bryr seg om oss som driver stedet. Det er også en fordel å slippe å stadig forklare nye sjåfører de kronglete veiene inn til lagrene våre, når vi står med andre ting i hendene.»

 

Tradisjonsbar i nye tider

Selv om The Dubliner ikke er et sted som stadig utvider menyen, liker staben å prøve ut nye ideer og produkter. «Selv om vi driver er en tradisjonell pub, er det viktig å ha en dynamisk kultur», sier Pete. «Siden vi har så stort turn-over hos oss, ser vi at the Dubliner er et sted der nye produkter er lett å eksponere for det norske markedet. Da 1664 Blanc ble lansert for et par år siden, hadde vi knapt hørt om den her i landet, før vi begynte å pushe den hos oss. Snart så vi den over hele Oslo.»

Som mange andre bedrifter, har også The Dubliner måttet tenke nytt og smittevennlig de siste par årene. QR-koder spredte seg fort rundt på bordene. «Digitale bestillinger er beleilig og enkelt for kundene våre, spesielt ved matbestillinger», sier den daglige lederen. «For oss er det likevel viktig med drinkservering i bardisken, ellers mister vi dynamikken en bar skal ha. Den unike, intime pubkulturen vil alltid komme først hos The Dubliner.»

The Dubliner er bygget opp av entusiaster, og det synes! Alt inventar, fra bardisker og tappekraner til gamle kirkebenker, er hentet inn fra Storbritannia og Irland.

Under NoHo-paraplyen

The Dubliner eies og drives av utelivsaktøren NoHo, som fungerer som et støtteapparat og driftshjelp for puben. NoHo Norge driver i dag 20 serveringssteder over hele landet, alle med sine særegenheter. De samarbeider om eventer, og samlet får de tilgang på gode innkjøpstilbud og tjenester. Her kan vært sted kjøre sitt konsept, og samtidig være en del av et større fellesskap.

Forrige
Forrige

Hils på Lise - Regionsansvarlig Sør/Vestlandet

Neste
Neste

Grillkroa i Oppdal 30 år!