Naturli' fra Orkla Foods Norge

-Bærekraftige og kompromissløse smaker.

Bærekraftig vekst er den nye normen for næringslivet. Som et stort nordisk selskap, har Orkla et ansvar for å lede an i bransjen.

Agnes Bing Orgland, markedssjef for Naturli’ og plantebasert mat i Orkla Foods Norge bak disken på Naturli’-kafeen på Skøyen.

I det nye hovedkvarteret på Skøyen i Oslo, møter vi en av Norges absolutt største og mest innovative næringsmiddelprodusenter, Orkla Foods Norge. Her forvaltes kjente merkevarer som Nora, Stabburet, Toro, Bjellands og Idun, men også nye kommer til fortløpende. I dag er Systemkjøpmagasinet på besøk hos Orkla for å lære mer om Naturli´-serien og om selskapets massive satsing på plantebaserte matvarer og bærekraftig matproduksjon.

 

Umiddelbart overbevist

Hos Orkla møter vi kjedesalgsjef Rene Pedersen og Agnes Bing Orgland, som er markedssjef for den plantebaserte Naturli´-serien. Vi blir tatt med til en pulserende «bydelskafe» i bakgården, og den gode stemningen smitter fort over på oss. Ikke visste vi at vi nå satt på Naturli´-konseptets helt egne kafé, en kafé åpen for alle, og som, naturlig nok, utelukkende serverer plantebasert mat og drikke. Det er den blide dansken Pernille som regjerer i kaféen, og Agnes forteller at det nesten er hun som har blitt selve ansiktet utad på Naturlí-serien. Pernille serverer oss noen alle tiders veganske cappucinoer, og den naturli´-e skepsisen til en middelaldrende journalist måtte begraves på stedet. Nå lå alt til rette for at Agnes og Rene skulle lære oss og alle Systemkjøpmagasinets lesere om de mange mulighetene Naturli´-serien gir, slik at vi enkelt kan sette smakfull, plantebasert, sunn og bærekraftig mat på menyen.

Rene Pedersen, kjedesalgsjef i Orkla Foods Norge.

Norge spiser grønnere og grønnere

For ikke mange år siden var plantebaserte alternativer til kjøtt for spesielt interesserte. Med det økende fokuset på bærekraft og sunnere mat, samtidig med nye impulser fra en stadig mindre verden, opplever vi nå en eksplosjon av interesse for et mer plantebasert kosthold. Agnes forteller at veksten er spesielt stor blant urbane, yngre mennesker, men at trenden er på full fart inn i vanlige familier, kantinene på jobben og blant befolkningen for øvrig. Veksten skjer i hovedsak gjennom en kostholdsutvikling, der mennesker, som ikke kategoriserer seg som veganere eller vegetarianere, rett og slett velger å spise mer plantebasert. Rene forteller at i Orklas egen kantine er det etablert en egen avdeling med kun grønnsaker, frukt og plantebasert mat. «Green Corner», som konseptet heter, har blitt en umiddelbar suksess, og 40  % av alle ansatte som besøker kantinen, velger seg mat herfra.

 

Hvordan skapes veksten?

Rene forteller at skal man lykkes med å vri kostholdet i grønn retning, vil man aldri kunne lykkes hvis ikke smaken er god. «Man har ikke så mange sjansene til å overbevise, så det er viktig at første biten er god», sier han. Agnes forteller at bak hvert eneste Naturli´-produkt ligger det enormt mye arbeid, smaking og testing. «Vi ønsker ikke at Naturli´ skal være et nisjeprodukt, det skal være mat for alle, og som alle liker», legger hun til. «Smak, utseende og tekstur er alle faktorer som må være på plass skal man lykkes med plantebasert mat». I andre deler av verden har man historisk spist mye mer plantebasert mat enn i Norge, og også her har de samme suksesskriteriene vært til stede i flere tusen år. «Et tydelig tegn på at vi har lykkes, er det vi opplever i KBS-markedet (Kiosk-, bensin- og servicemarkedet, red. anm.)», sier Agnes. «I dette «satte» markedet har våre Naturli´-burger virkelig fått fotfeste blant både yrkessjåfører og familier på tur, – det er utrolig gøy!»

 

« Vi ønsker ikke at Naturli´ skal være et nisjeprodukt, det skal være mat for alle, og som alle liker.» - Agnes Bing Orgland, markedssjef for Naturli´-serien hos Orkla

 

Stor takk til storhusholdningen!

Agnes forteller at storhusholdningskanalen kanskje er den viktigste kanalen for et «nytt» konsept som Naturli´. Her jobber man med profesjonelle folk som virkelig ønsker sette fokus på sunn mat, og som også ser betydningen av en mer bærekraftig meny. Det er ofte i kantinene man først stifter bekjentskap med plantebaserte alternativer til kjøtt, og det er også her man blir overbevist. «Vi har enormt mye å takke kokker og matarbeidere for», sier Rene. «Uten dem med på laget hadde vi hatt en mye lenger vei å gå.» Det var ikke et dårlig skussmål for oss i Systemkjøp å få fra Agnes og Rene, og vi sender det videre til våre mange medlemmer som gjøre en fantastisk jobb, både med å jobbe frem et sunnere og mer bærekraftige kosthold for hele det norske folk.

Mange gode fristelser i Naturli’ Café, helt uten animalske ingredienser.

Forrige
Forrige

Dager å feire i februar

Neste
Neste

Den nye hverdagen