Den nye hverdagen

Pandemien har rokket ved noen grunnvoller vi kanskje ikke hadde sett for oss. Trygghet og tillit til andre mennesker har endret seg. For det meste til det bedre, men hva har pandemien gjort med serveringspraksisen vår?

Rutinene som forblir

1. Hygiene og trygghet

Vi er blitt vant til å se håndsprit-flasker og rene flater, og gjestene forventer mer renslige omgivelser og gode renholdsrutiner. Sørg for å holde det rent og pent, og rydd av bord, disker og buffeter litt hyppigere enn du gjorde før pandemien brøt ut.

2. Take-away-løsninger

Nye serveringsløsninger, som take-away, har vært redningen for mange serveringssteder, og gitt bedrifter flere bein å stå på. Om ikke alle fortsetter med serveringsformen i like fullt monn videre, vil flere steder ha klar mekanismene som skal til for å komme i gang med en alternativ, mer smittevennlig servering.

3. Kontaktløst og lønnsomt

Dere har kanskje hevet dere på samme bølge som mange andre serveringssteder har de siste to årene: Sett fordelene med digitale bestillinger, med QR-koder, apper, nettløsninger og samarbeid med tredjeparts-leverandører. Mange bedrifter vil fortsette med dette, for tilgjengeligheten, synligheten,  lønnsomhetens skyld - og for å holde på fornøyde kunder.

4. Gjennomtenkt trygghet

De hyggelige delingsrettene du hadde på menyen vinteren 2018, og den tradisjonsrike mistelteinen du hang opp på julebordet for et par år siden er kanskje ikke like populære lenger? Den alvorlige pandemien har gjør at vi kanskje ser med nye øyne på egne serveringsrutiner og hvordan vi kommuniserer med gjestene.

5. Ta vare på hverandre!

Har den siste tiden endret noe mellommenneskelig i oss? Serveringsbransjen har vært våre ukronene konger og dronninger gjennom pandemien. Til tross for tøffe tak, er det raushet, tålmodighet og omsorg som møter gjesten på restaurant-terskelen. Noen serveringssteder har også vært engasjert i kundene sine i sosiale medier; strømmet konserter og holdt motivasjonen oppe. Verdiene vi har skapt gjennom tunge tider har kanskje gjort at gjesten setter enda mer pris på at vi endelig er i gang igjen?

 

3 potensielle grunner til at færre vil spise ute etter pandemien:

  1. Ny arbeidshverdag: Mange vil fortsette med hjemmekontor. Mat på farten og lunsjavtaler med kolleger, vil avta.

  2. Økonomiske årsaker: Folk vil spare penger.

  3. Nye hjemmevaner: Flere er blitt flinkere på kjøkkenet og vil lage sunn mat hjemme. - Og mange vil fortsatt unngå større menneskemengder

- Derfor: Take-away er fortsatt høyaktuelt!

(Kilde: deloitte.com (USA))

 

Digitale spisevaner

«Alt» skjer på nett

Pandemien hadde ikke vært den samme uten internett. Det er tilgjengelig og enkelt: Favorittmaten kan klikkes hjem til enhver tid. - Men de digitale gjestene kan være kravstore! Nå vil gjesten ha både-og, og serveringen bør skje rakst og effektivt. Med få tastetrykk får kundene levert alt fra ferdige retter, til halvferdige måltids-kit og drinkmikser. Akkurat nå det er lite som tyder på at folk vil stoppe helt opp med å teste ut mulighetene. Skal vi tro alle post-konona-spådommer, vil denne trenden fortsette, og enda nye konsepter vil komme til. Noen vil kanskje tilby halvstekt bakverk, som pizza og brød, som kunden baker ferdig hjemme, eller tilby spennende «to-go»-smaksmenyer.

Hele verden i lomma

Digitale planformer for å finne frem til spisesteder og restauranter var viktige før pandemien. Nå er det virkelig ingen vei utenom, spesielt om du driver et sted der folk utenbysfra dominerer gjestelista. Sørg derfor for å være robust og synlig digitalt. Tripadvisor, Google Ads, Facebook og Instagram er plattformer der potensielle gjester tar som en selvfølge at de finner deg. - Legger du et godt grunnlag her, og har gode rutiner for respons og oppdateringer, vil du garantert få uttelling for det i nærmeste fremtid!

 

Forrige
Forrige

Naturli' fra Orkla Foods Norge

Neste
Neste

Meteren er tilbake