15 svar fra en trendspesialist
Ole Petter Nyhaug er trendanalytiker i Opinion. Hvert år møter hundrevis av markedsførere opp for å høre Nyhaugs spådommer for året som kommer. Her får du hans raske svar på spørsmål som er relevante for serveringsbransjen.
Økonomi
Hvilke trender er de viktigste akkurat nå?
-Det er jo selvfølgelig inflasjon, renteøkning og folks uro for egen økonomi. Folk tenker seg om to ganger før de går ut og spiser og velger kanskje litt rimelige alternativer.
Velger folk billigere retter – eller lar de være å spise ute?
–Nå sitter jo bransjen med fasiten, men ut fra undersøkelsene våre, så er restaurantbesøk noe av det man velger å kutte ned på når man må stramme inn.
Ole Petter Nyhaug, Trendanalytiker i Opinion
En ting er at folk kutter, men er ikke også folk blitt mer prisbevisste?
-Vi kaller dette den påskrudde forbruker. Der man før kanskje ikke brydde seg så mye om prisen eller valgte et spisested av gammel vane, ser man nå på hva ting faktisk koster. Samtidig ser vi nå en motreaksjon hvor folk blir lei av å være påskrudd. I stedet korrigerer folk atferden og legger seg til nye vaner som innebærer litt lavere forbruk. Der hvor de tidligere var ute et par ganger i uken, er de nå ute bare annenhver uke. Og så tenker de ikke så mye på pris den gangen de er ute.
Har du et råd å komme med til restaurantbransjen?
–Ja, et godt råd er å sjekke prisene hos konkurrentene før man skrur opp sine egne. Og gjør du det, så forklar i så fall hvorfor det koster mer.
“Du trenger ikke å være veldig bereist for å spise sushi. Det har mer å si hvilket tilbud som finnes. Vi er helt påkoblet internasjonale trender i Norge.
”
Digital bestilling
Pandemien har vel også forandret restaurantbransjen. Nå bestiller vi med QR-koder og fra egen mobil...
–Det er ikke sånn at dette har endret bransjen permanent. Vi gjorde en undersøkelse under pandemien, og den viste at under halvparten av befolkningen har lyst til å bestille på den måten.
Internasjonale trender
Hva med globalisering, altså at vi reiser mer enn før, det har jo bidratt til en utvikling hvor vi snart kan finne en thairestaurant i hver krok av landet.
–Nei, det er medieskapt. Jeg vet ikke hvorfor alle tror at fordi vi reiser, så har vi fått en annerledes smak. Det er i så fall lenge siden, da må vi 30 år tilbake i tid. Nå kommer ting uansett. Du trenger ikke å være veldig bereist for å spise sushi i Norge. Det har mer å si hvilket tilbud som finnes. Vi er helt påkoblet internasjonale trender i Norge.
Gatekjøkken
Vil street food-trenden påvirke utvalget på gatekjøkken?
–Nei, det tror jeg ikke. Du ser jo at når bensinstasjoner prøver å lansere nye, sunne retter, så funger ikke det så bra. Noen matretter har bare landet, pizza og burger og kebab kommer til å leve i mange år til.
Vegetarisk
Og hva med vegetarisk, må det ikke nå være vegetarretter på alle menyer?
–Ja, det spørs, for vegetar, det er veldig lite marked. Det er mange som innimellom tenker at: "I dag har jeg lyst på noe sunt", men det er veldig få som konsekvent veldig vegetar og vegansk. Dette er dessuten i stor grad et by- og jentefenomen.
Rene, naturlige råvarer
Er noen helse- og ernæringstrender som påvirker gatekjøkkenbransjen?
-Dette med rene og naturlige råvarer vil nok også påvirke gatekjøkkenene. Rent kjøtt, ikke for mye blandet inn med soyagreier, og ferskhet, renhet og naturlighet vil prege alle målgrupper, gutter og jenter, og både gatekjøkken og high-end.
Bærekraft
Hva med bærekraft?
–Nei, bærekraft er ikke så viktig for folk, men det som er viktig er at det er lokalt eller naturlig. Noen er opptatt av at det skal være norskprodusert. Folk vil veldig gjerne ha det, men ikke hvis det koster veldig mye mer. De tingene som kan knyttes til bærekraft, og som er høyest på agendaen hos forbrukerne, det er matsvinn og dyrevelferd.
Har du sett noen eksempler på restauranter som tar det ut på en måte som er synlig for gjestene?
–Ja, du har for eksempel hotellkjeder som reduserer antallet items på lunsjbuffeten og forklarer at det handler om å redusere matsvinn, og det har fått positiv respons.
Markedsføring
Hvordan markedsfører man en restaurant i dag?
–Nei, det er jo sosiale medier og restaurantspaltene. Og TripAdvisor, som er viktig for turister, men ikke nødvendigvis for lokalbefolkningen, for de hører jo fra venner og sosiale medier.
Hva med TikTok?
–TikTok er blitt en kilde til massevis av mattrender og hypes. Du har bubbletea og vaffelis, men også airfried, det tok helt av på TikTok. Men så spredde deg seg også til restaurantverdenen. Du ser også i utlandet at matinfluensere lanserer egne restauranter for å utnytte oppmerksomheten og følgerskaren.
Fine dining eller casual dining
Hva er det mest fremtid i – fine dining eller uformelle spisesteder?
– Vi er på vei til å få langt flere konsepter som serverer det amerikanerne kaller family style. Du får ikke forrett, hovedrett og dessert, men deleretter, på større fat, hvor alle rundt bordet plukker. Dette dukker nå også opp innen fine dining.
Mental helsekost
Har du ikke enda en ting?
–Jo, én ting som er viktig, og som kommer til å bli veldig stort, det er koblingen mat og mental helse. Det handler dels om medisinsk forskning som viser stadig sterkere sammenheng mellom hva du spiser og hvordan du føler deg, altså, sånn rent medisinsk og biologisk. Dette er ting som er i tidlig fase for folk flest, men det kommer til å bli veldig mye av dette fremover.