Bedriftskultur som varer

Hvordan opprettholder man serveringsstedets høye kvalitet, service og lønnsomhet – når man mister nøkkelpersoner? Svaret er god bedriftskultur.

De ansatte er ryggmargen til et serveringssted. Det er der kompetansen, erfaringen og gjerne også identiteten sitter. Så hender det jo at noen sier opp, av ulike grunner. Er man ikke godt forberedt i sånne situasjoner, kan det skje store endringer. Men – er man derimot godt forberedt, er det enklere å få inn en ny person i samme rolle.

Bygg en solid bedriftskultur

En bedriftskultur som er etset inn i serveringsstedets DNA vil fortsette, selv når en nøkkelperson setter kursen mot nye eventyr. Kulturen kan være alt fra hvordan man hilser på kunder, hvordan man håndterer en misfornøyd kunde, til hvordan man feirer når det går bra. Minn de ansatte på hvordan bedriftskulturen skal være – det er fort gjort å glemme det bort.

En tydelig visjon er nøkkelen

For at alle skal jobbe mot samme mål er det helt essensielt å ha tydelige mål og visjoner. Ha jevnlige møter der dere går gjennom fokusområdene for tiden som kommer, og minn alle på hvor dere skal være neste måned, neste kvartal og neste år. Men – ikke gå i fallgruven med å sette uoppnåelige mål. Det er bedre å sette mindre mål som er gjennomførbare, og heller oppdatere målene ofte.

God kommunikasjon inkluderer innsikt

Møtene er ikke bare bra for å holde alle oppdatert på hva som skjer, de er også gull for lagfølelsen. Møtene trenger ikke å være hverken lange eller tunge. Derimot bør de inkludere både ris og ros. Er det noen retter eller produkter som man bør fokusere på siden de er mer lønnsomme, har det kommet inn tilbakemeldinger fra kunder som man burde lytte litt ekstra til? Det er også viktig å la de ansatte få en viss innsikt i den økonomiske biten. Her er det ikke behov for å gå i dybden, men gi en følelse av om det går i pluss eller minus.

Utvikling får folk til å bli

Et svensk studie viser at folk som får utvikle seg i rollen sin, har mindre sykefravær og trives bedre på jobb. Studiet er gjort på lærere, men forskerne tror likevel at dette gjelder for andre bransjer, også. Det har lenge vært teorier om at det er bra med gjennomtrekk av ansatte i bedriften, men det er faktisk bevist at det å ha ansatte som blir i bedriften, er mer lønnsomt. Å sørge for at det er rom for utvikling er rett og slett helt nødvendig. Utvikle og bygg videre på de ansatte. Selv om de ikke har kompetansen her og nå, betyr det ikke at de ikke kan skaffe seg den.

Skap et miljø fylt med tillit

Åpenhet og tillit må til for at de ansatte skal bli komfortable. Det viktigste man kan gjøre som leder er å ta hensyn til det de ansatte sier. Sørg for at tilbakemeldinger mottas positivt, og bruk de aktivt til å kontinuerlig forbedre rutinene.

Ikke glem å belønne de ansatte

Visse ansatte trenger ros og anerkjennelse for å føle at de gjør en god jobb – ta hensyn til det, og sørg for å la de vite når de gjør noe bra. Et belønningssystem kan være hensiktsmessig å implementere. Systemet kan med fordel bestå av økonomiske goder, men det kan også være effektivt med avspasering, jobbturer og andre goder. Å belønne de ansatte med tillit er også fint. Deleger ansvarsområder – og gi dem frihet til å ta sine egne beslutninger.

Kilde: forskning.no

Forrige
Forrige

Med Systemkjøp på laget

Neste
Neste

Nytt samarbeid med Rørosmeieriet AS!